Συμβουλές για τις Χριστουγεννιάτικες Αγορές

Christmas Shopping

Παραμονές Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς. Οι καταναλωτές θα πραγματοποιήσουν τις προμήθειές τους, για τις γιορτές. Η αγορά, τα εμπορικά και τα άλλα καταστήματα είναι έτοιμα, με τις προκλητικά στολισμένες βιτρίνες, να υποδεχθούν τους καταναλωτές, που έχουν εισπράξει και τον 13ο μισθό.

Το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ) δίνει τις δικές του τελευταίες οδηγίες προς τους καταναλωτές, ώστε να αποφύγουν τα διάφορα παιχνίδια, που θα θελήσουν να παίξουν σε βάρος τους μερικοί καιροσκόποι.

  1. Ας μην ξεκινάμε με την εικόνα ενός διαφημιστικού μηνύματος στο μυαλό μας. Η ωραιοποιημένη εικόνα της τηλεόρασης είναι βέβαιο ότι διαφέρει από την πραγματικότητα και αυτό θα πρέπει να το ερευνήσουμε μόνοι μας.
  2. Ας προγραμματίσουμε τις αγορές μας. Κάνουμε ένα κατάλογο με τα προϊόντα και τα άλλα αγαθά, για κάθε μέλος της οικογένειας, που θέλουμε να προμηθευτούμε. Δεν ξεφεύγουμε από τον προγραμματισμό μας. Η αγορά είναι ελκυστική, οι βιτρίνες στολισμένες και η γιορτινή διάθεση είναι πιθανόν να μας οδηγήσει στην υπερκατανάλωση.
  3. Για τα τυποποιημένα είδη, τις συσκευές ή τα στολίδια, είναι χρήσιμο να κάνουμε μία μικρή έρευνα της αγοράς. Ας επισκεφθούμε τουλάχιστον 2-3 καταστήματα, που πωλούν ομοειδή προϊόντα. Είναι βέβαιο ότι θα διαπιστώσουμε ουσιώδεις διαφορές στις τιμές, που θα μας ανταμείψουν, για το χρόνο που “χάσαμε”.
  4. Προτιμούμε τα επώνυμα προϊόντα και αγοράζουμε από επώνυμα καταστήματα και όχι από πλανόδιους πωλητές, τους οποίους δεν μπορούμε να βρούμε για να αποζημιωθούμε, σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό.
  5. Για τα συσκευασμένα προϊόντα, πρέπει να διαβάζουμε με προσοχή την ετικέτα (χώρα κατασκευής, σύνθεση προϊόντος, διεύθυνση κατασκευαστή ή εισαγωγέα) και τις οδηγίες χρήσης. Οι προμηθευτές είναι υποχρεωμένοι να μας παράσχουν οδηγίες χρήσης στα ελληνικά.
  6. Για αγορές ειδών ένδυσης και υπόδησης ας αξιοποιήσουμε τις προσφορές.
  7. Προσοχή, στα προϊόντα “ΚΡΑΧΤΗΣ”. Αν δεν τα βρούμε γιατί έχουν “εξαντληθεί”, ας μη μπλεχτούμε στη διαδικασία αγοράς άλλων παρομοίων προϊόντων, “εξίσου καλών”.
  8. Διαπραγματευόμαστε τον τρόπο πληρωμής όταν πρόκειται να πληρώσουμε με εντολές του καταναλωτικού μας συνεταιρισμού ή με την πιστωτική μας κάρτα. Και στις δύο περιπτώσεις είναι πληρωμή “τοις μετρητοίς” και δεν πρέπει να δεχθούμε οποιαδήποτε πρόσθετη επιβάρυνση.
  9. Για μια σωστή διατροφή, το σύνθημα του ΚΕΠΚΑ είναι: “Φρούτα και λαχανικά της εποχής”. Είναι πιο φθηνά και υγιεινά. Δεν έχουν επιβαρυνθεί, με υπερβολική λίπανση, ορμόνες και φυτοφάρμακα. Ένα μεγάλο πλήθος οπωροκηπευτικών παράγεται κάθε εποχή του έτους. Ας αποφύγουμε τα αμφιβόλου ποιότητας και τρόπου παραγωγής προϊόντα, εκτός εποχής. Οι ντομάτες και τα αγγουράκια μόνο τον πληθωρισμό και το κόστος του Χριστουγεννιάτικου τραπεζιού ανεβάζουν και δε βοηθούν στη σωστή και υγιεινή διατροφή που μας παρέχει η μεσογειακή δίαιτα. Για τα άλλα υψηλότιμα φρούτα και λαχανικά, εκτός εποχής, χρειάζεται μεγάλη προσοχή στις τιμές που γενικά είναι παραπλανητικές (συχνά φαίνονται καθαρά μόνο οι τιμές των υποβαθμισμένων προϊόντων που παραπλανούν τον καταναλωτή). Η ελλιποβαρής ζύγιση και άλλες “επινοήσεις” των πωλητών, λόγω της μεγάλης κίνησης, βρίσκονται επίσης στο προσκήνιο.
  10. Ας μην αγοράζουμε τρόφιμα σε μεγάλες ποσότητες που δεν είναι απαραίτητες για τη συνηθισμένη διατροφή μας.
  11. Αγοράζουμε τρόφιμα από επίσημα και ελεγχόμενα σημεία της αγοράς. Οι αγορές τροφίμων από πλανόδιους περιστασιακούς πωλητές ή από δήθεν παραγωγούς θα πρέπει να αποφεύγονται, διότι αποτελούν πηγή διάθεσης μη ελεγχόμενων τροφίμων, που μπορεί να παραπλανήσουν τον καταναλωτή και να προκαλέσουν μικρά ή μεγάλα προβλήματα στην υγεία του.
  12. Αγοράζουμε πουλερικά και κρεατικά που είναι τοποθετημένα σε ψυγεία ή προθήκες ψυγεία και όχι αυτά που είναι εκτός ψυγείου, κρέμονται από τσιγκέλια και είναι εκτεθειμένα σε σκόνες και μικρόβια. Αγοράζουμε το νωπό κρέας όσο γίνεται πιο κοντά στην ημερομηνία που θα διοργανώσουμε το τραπέζι και το αποθηκεύουμε στο ψυγείο μας όσο το δυνατόν γρηγορότερα μετά την αγορά του.
  13. Αποθηκεύουμε το κατεψυγμένο κρέας στον καταψύκτη μας όσο το δυνατόν γρηγορότερα μετά την αγορά του και σιγουρευόμαστε ότι παραμένει κατεψυγμένο.
  14. Οι νωπές εγχώριες μη συσκευασμένες γαλοπούλες πρέπει να είναι εκσπλαχνισμένες (απεντερωμένες), χωρίς πούπουλα και να φέρουν σήμανση καταλληλότητας (σε καρτελάκι μιας χρήσης, κατάλληλα τοποθετημένο, πάνω στο κρέας). Οι συσκευασμένες νωπές ή κατεψυγμένες γαλοπούλες πρέπει να φέρουν τη σήμανση καταλληλότητας της χώρας προέλευσης και την ημερομηνία λήξης (τοποθετημένη επάνω ή κάτω, από τη συσκευασία ή το περιτύλιγμα, κατά τρόπο ευανάγνωστο).
  15. Ζώα που έχουν γεννηθεί και σφαγεί στην Ελλάδα φέρουν υποχρεωτικά σφραγίδες καταλληλότητας, με αναφορά στον κωδικό του εγκεκριμένου σφαγείου και με χρώμα λαμπρό κυανό (τυρκουάζ). Με το ίδιο χρώμα σφραγίζονται και τα σφάγια ζώων από χώρες της ΕΕ, που σφάχτηκαν σε ελληνικά σφαγεία. Σ΄αυτά τίθεται και ορθογώνια σφραγίδα που αναγράφει το όνομα της χώρας προέλευσης. Ζώα από τρίτες χώρες που σφάζονται όμως στην Ελλάδα, φέρουν σφραγίδες καταλληλότητας χρώματος καστανού (κεραμιδί) και σφραγίδες προέλευσης του ίδιου χρώματος.
  16. Για κάθε αγορά μας, επιμένουμε, στην έκδοση απόδειξης πληρωμής.
  17. Αν τα οικονομικά μας δε μας επιτρέπουν να αγοράσουμε όλα όσα επιθυμούμε, ας μην προσφεύγουμε σε δάνεια ή πιστωτικές κάρτες. Όλα τα δάνεια και οι κάρτες, άσχετα με την ονομασία τους (καταναλωτικά, προσωπικά, εορτοδάνεια, διακοποδάνεια, χρυσές, ασημένιες ή χάλκινες πιστωτικές κάρτες) είναι “χρήμα μετρητό”. Σε πολύ μικρό διάστημα θα κληθούμε να αποπληρώσουμε τις δόσεις μας.
  18. Προσοχή στις δελεαστικές διαφημίσεις και προσφορές τουριστικών γραφείων. Οι καταγγελίες για παραπλάνηση ακόμα και εξαπάτηση καταναλωτών αυτή την περίοδο αυξάνονται κατακόρυφα.

Καλές γιορτές!

Το XBLOG χρησιμοποιεί cookies για την ορθή λειτουργία του.